Cramp in calf

Muskler

Muskler, senor, ligament och bindväv

Om du har gått med obalanserad, spänd eller överansträngd muskulatur en längre tid uppstår till slut spända muskelstråk, triggerpunkter, förtätad och stram bindväv eller fascia, irriterade ledband/ligament och muskelkontrakturer. Precis som en led som hakat upp sig och ger dig olika symptom, kan även mjukdelarna i sig leda till nedsatt funktion, lokal eller refererad smärta, pirrningar, domningar och andra besvär.

I kombination med den specifika justeringstekniken innefattar det kiropraktiska omhändertagandet vid behov även andra tekniker och metoder för att få mjukdelarna att må bättre med olika specialtekniker.

Just detta är klinikens specialitet, då Suzanne ofta kombinerar flera tekniker i samma behandling. Det gör i de flesta fall underverk. Det här tar ibland lite längre tid. Vi har därför olika långa återbesök, för att kunna erbjuda en skräddarsydd behandling.

Fit young women dancing  and exercising

Muskler och ömmande punkter

Suzanne har ett förflutet som massör och har flerårig och gedigen erfarenhet av hur mjukdelarna bör bearbetas effektivast. Samma person behandlar dig därför ur flera synvinklar – med ett och samma fokus. Det tar lite längre tid och kräver lite mer engagemang – men behövs i många fall.

De olika teknikerna ger en extra dimension till behandlingen och ökar chanserna till att bli kvitt dina besvär effektivare. Det ger ofta ett mer hållbart och långsiktigt resultat.

Här kommer förstås även den skräddarsydda rehabiliteringen in i bilden, som du som patient ofta får utföra parallellt med behandlingssessionerna.

Kiropraktorn och du samarbetar då för att nå till målet – att minska de besvär och smärtor du söker för. Ett framgångsrikt recept för goda resultat!

Akupunktur, medicinsk laserterapi, mjukdelsbehandling, m.m.

De specialtekniker som kan komma att användas för att lösa just dina besvär är exempelvis; IMS (intramuskulär stimulering) även kallat dry needling, vilket är en mycket effektiv muskelavslappnande akupunktur, medicinsk laserterapi, muskulering, strain- and counterstrain, mobiliseringstekniker och alla möjliga former av mjukdelstekniker och töjningar.

Olika metoder vid olika besvär och för olika individer, kan man sammanfatta det som. Vid din första konsultation ser vi vilken metod som är lämplig i just ditt fall.

Tror du att det här kan passa dig?

*** Boka en tid här ***

Lider du av utmattningssyndrom eller  har du stressat för mycket en längre tid?

Läs mer här:  Anti Stress

Neck Pain. Athletic fitness woman rubbing the muscles of her back. Sports exercising injury.Pain relief, chiropractic concept

Medicinsk Laser

Suzanne är även licensierad laserterapeut. Du kan läsa allt om Medicinsk Laser under separat flik

Pain

Vi behandlar knäartros, meniskskador, hopparknä, löparknä, hälsporre, idrottsskador, m.m.

Akupunktur, Dry Needling

Här nedan kan du läsa lite extra om en av de effektiva tekniker vi använder för spänd muskulatur – Dry Needling.

Dry Needling eller IMS (intramuskulär stimulering) kan enklast beskrivas som en mycket effektiv metod att få muskler att slappna av och må bättre. Efter att diagnostisk undersökning är gjord använder vi denna form av akupunktur, om det anses lämpligt för just dina besvär. Oftast i kombination med andra tekniker.

Akupunktur betyder ”att sticka med nål” men det finns olika typer av akupunktur. Förutom att akupunkturnålar används finns dock inga likheter mellan Dry Needling och Traditionell Kinesisk Medicin (TCM) eller smärtakupunktur, utan Dry Needling är en akupunkturteknik som används för att behandla spända muskelfiberstråk, s.k. triggerpunkter, mekaniskt. De spända muskelfibrerna får en direkt påverkan och miljön inne i muskeln förbättras.

När muskeln kan fungera normalt igen, slappnar den av och lokala kramper släpper. Det minskar smärtan och förbättrar muskelns funktion. Detta gör exempelvis att rörlighet runt en led ökar samt att lokal och refererad smärta från de spända muskelstråken minskar.

smarta

Genom att bearbeta den lokalt spända muskelfibern med nålen några gånger så sker en snabb sammandragning av muskelfibern. När muskeln slutar att svara med dessa twitchar, tas nålen ut och behandlingen är klar. Det här går relativt fort, man kan räkna med ca. 3-7 sekunder per ställe.

Det är ett mycket användbart verktyg eftersom man kommer åt de symptomgivande strukturerna, även de som finns djupt in muskulaturen. Det blir en mekanisk påverkan, direkt på den muskelfiber som behöver hjälp.

Woman back painful injury in park.